אייל בסרגליק טור דעה

עו"ד אייל בסרגליק טור דעה

עו"ד אייל בסרגליק, מומחה במשפט פלילי ומנהלי, תומך ברפורמת בן גביר. בטור דעה זה מסביר מדוע יישום רפורמה הינו הכרח מוחלט לתפיסתו.

הטיעון שלי מתבסס על צורך אחד עליו אנו צריכים לענות. מסביר עו"ד אייל בסרגליק טור דעה זה. מהירות התגובה שלנו לאתגרי הביטחון המפתיעים אותנו צריכה להיות טובה יותר.

על ידי קידום הרפורמה של השר בן גביר, אנו עומדים להיות מסוגלים לראות את קיצור זמני תגובה וחיזוק הנוכחות הביטחונית ברחובותינו. אבל אולי הכי מכריע, נהיה מסוגלים להתמודד יותר טוב עם הצלילה המהירה להחריד של תחושת הביטחון הלאומי שלנו.

המשיכו לקרוא את אייל בסרגליק טור דעה

למרות שזה עלול להרגיש כך אנחנו לא בימי שגרה. מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה פשוט לעמוד מנגד, משותקת מחוסר מעש, שכן בדיקות לזכאות לרישיון הנשק נמשכות ללא שינוי כבר שנים רבות ומערימות קשיים ואורכות זמן רב. הגיע הזמן שנאשר את הרפורמה הזאת ונאפשר לאזרחים נורמטיביים, כאלה ללא עבר פלילי ורקע נפשי, לשאת נשק ולהיות המגיבים הראשונים במקרה והם נתקלים במתקפת טרור.

הדגש שלי אינו רק על אמצעים תגובתיים, אלא גם על פעולות מונעות ויזומות. בעבר בחינות של בקשות לרישיון נשק נשענו על אמצעים פשטניים כמו היעדר רישום פלילי, קשר לנשק חם, אם בצבא או בשירות במנגנון ביטחוני והיעדר כל תלונה שעלולה להביא לפסילה אוטומטית.

עם זאת, בזמנים כאלה, בהם נדמה שהמשטרה אינה מצליחה להחזיר את שד הפשיעה לבקבוק והמערכת הביטחונית אינה מוצאת מענה יעיל לתופעת המפגע הבודד, אני סבור שעלינו להסתכל מעבר להבחנות השטחיות הללו.

אייל בסרגליק
עו"ד אייל בסרגליק.

כיום, כאשר הנוף הביטחוני הופך להיות סוער יותר ויותר. חשוב שניקח בחשבון גורמים מורכבים יותר בהערכות שלנו. משמעות הדבר היא לצלול עמוק יותר לתוך ההיסטוריה של הפרט. לנתח את משך הזמן מאז הגשת תלונות כלשהן ולא לפסול על הסף. להבחין בקשר בין מניעים ואיומים פוטנציאליים, ולהתייחס למגוון של משתנים אחרים שפעם התעלמו מהם.

אלמנט הזמן

הזמן שחלף מביצוע העבירה שבגינה הושת רישום פלילי צריך לשחק גם הוא תפקיד בהערכת מבקש הבקשה. גם נסיבות ביצוע העבירה, המיקום שלה והרקע לה צריכים להיות בעלי משקל. כדאי גם שנבחן את הסיכוי מול הסיכון. כלומר, מהו הסיכוי של כל אדם להיתקל במפגע בהתאם למיקום מגוריו, עבודתו והמקומות הקבועים בהם הוא נוכח. גם תפקידו של מבקש הבקשה בארגון או בקהילה שבה הוא חלק צריך להוות שיקול מכריע. שכן ישנן קהילות שלמות אליהן יהיה קשה להגיע במקרה של טרור.

יישום רפורמת בן גביר, מייצג שינוי פרדיגמה באופן שבו אנו מתמודדים ומנווטים את האתגרים הביטחוניים שלנו. דבריי אינם קריאה לפאניקה, אלא למוכנות. כעם, עלינו להסתגל למצב הביטחוני המתפתח, והרפורמה הזו היא צעד מכריע בכיוון הנכון.

התמיכה הרחבה

התמיכה הרחבה ברפורמת בן גביר היא עדות לדחיפותה ולרלוונטיות שלה בהקשר המצב הבטחוני שלנו. נותרה רק השאלה: האם נענה לקריאתו, או שנמשיך לשתוק, שקועים בפרוטוקולי האבטחה של העבר? התשובה לשאלה זו עשויה בהחלט לקבוע את ביטחונה וביטחונה העתידי של מדינת ישראל.

הכותב, עו"ד אייל בסרגליק – מומחה בדין הפלילי והמנהלי.

למאמרים נוספים היכנסו לבלוג של אייל בסרגליק.

עו"ד אייל בסרגליק | עורך דין אייל בסרגליק