עו"ד אייל בסרגליק על הכשל המוסרי של מערכת המשפט

עו"ד אייל בסרגליק: הכרה ברצח כפיגוע – הכשל המוסרי של מערכת המשפט

מוזמנים לקרוא מאמר משולחנו של עו"ד אייל בסרגליק. ההתנהלות האחרונה של הפרקליטות, שהכירה רק ברגע האחרון ברצח יוחאי אבני ז"ל כפיגוע לאומני, מעוררת תהיות רציניות. זאת בנוגע לתפקוד מערכת המשפט וההגנה על האזרחים בישראל. הרצח המחריד, שבו נרצח אבני באכזריות בדקירות רבות על ידי פעיל חמאס מונע משנאה לאומית. הוא חושף כשל עמוק במערכת המשפט, שמתעכבת להכיר במניע הלאומני הברור של המעשה. עיכוב זה משקף תסמין נוסף של ריקבון מערכתי, שמאיים על יכולתה של מערכת המשפט להגן על אזרחי המדינה מפני הטרור.

כאשר רוצח חודר ליישוב ישראלי במטרה לפגוע באזרחיו היהודים, דוקר אדם 66 פעמים ולאחר מכן מצית את הדירה כדי להסתיר את עקבותיו, קשה שלא להגדיר את המעשה כפיגוע טרור לאומני. העובדה שהייתה התלבטות בפרקליטות לגבי הגדרת האירוע מעבירה מסר חמור של חולשה וחוסר יכולת להכריע במקרים קריטיים כאלה.

על ההכרה באירוע

ההכרה באירוע כפיגוע אינה רק עניין טכני. היא משפיעה על זכויות משפחת הקורבן, כמו גם על מעמדה החוקי וקבלת התמיכה המגיעה לה כנפגעת פעולת איבה. ללא הכרה כזו, משפחתו של יוחאי אבני עלולה הייתה להישאר ללא הזכויות המשפטיות המלאות להן היא זכאית.

מלבד הפן המשפטי, יש משמעות עצומה להכרה במניע הלאומני במאבק הכולל בטרור. קביעת האם מדובר בפיגוע טרור או בפשע פלילי משפיעה על התפיסה הציבורית ועל הדרך שבה המדינה מתמודדת עם איומים ביטחוניים. הכרה במניעים הלאומניים של הפיגוע מעבירה מסר ברור – ישראל לא תסבול פגיעות באזרחיה, ותגיב בנחישות ובחומרה לכל פשע שמבוסס על שנאה אידיאולוגית.

במציאות המורכבת שבה אנחנו חיים, אין מקום להססנות. כל פיגוע המונע משנאה לאומית צריך להיות מזוהה ומטופל במהירות, כדי שהמדינה תוכל להגיב בצורה הנחרצת ביותר. התלבטות הפרקליטות במקרה הזה מדגישה את חולשת מערכת המשפט, שמתנהלת לעיתים באיטיות ובחוסר החלטיות.

על המאבק בטרור

המאבק בטרור אינו מסתכם במעשים צבאיים בלבד; הוא גם מאבק על נרטיב ועל ערכים. כאשר מערכת המשפט מהססת להכיר באירוע כפיגוע טרור, היא מערערת את יסודות החברה הישראלית ואת ביטחונה של המדינה.

התנהלות הפרקליטות, שמעוררת ספקות לגבי מהות המקרה, היא עוד ביטוי לתחושת הריקבון הפושה במערכת המשפט. עלינו לדרוש שמערכת המשפט תפעל בנחישות ובמהירות, ותשמור על סדר העדיפויות – הגנה על אזרחי המדינה ומתן תגובה הולמת לטרוריסטים.

עו"ד אייל בסרגליק, מומחה למשפט פלילי וצבאי, צווארון לבן וחוקתי, מדגיש כי מערכת המשפט חייבת לעבור חשיבה מחודשת ולהתמודד עם האתגרים שהמציאות הביטחונית מציבה לפניה.

אייל בסרגליק